آفات درختان پسته را بشناسید

وبلاگ خبری شرکت پالایش کود اخبار مربوط به کشاورزی و باغداری و معرفی بهترین نهاده های کشاورزی

آفات درختان پسته را بشناسید

۱,۳۴۱ بازديد
شناخت آفات درخت پسته
درختان پسته همیشه توسط تعداد زیادی از آفت مخصوصا حشرات مورد حمله قرار می گیرند. ضررات آفات و نبود اطلاعات کافی از کنترل آفات و بیماری ها یکی از بزرگترین و مهم ترین مشکلات کشاورزان است.
پر اهمیت ترین ضررات آفات پسته مضرات کیفی و کمی هستند. مضرات کیفی شامل زیاد شدن درصد پوکی و ناخندانی و ضررات کمی مانند کم شدن عملکرد حاصل از ریزش خوشه‌ و میوه‌ و همین طور میتواند سبب ضعف و خشک شدن سرشاخه‌ و سبب از بین رفتن کامل درختان بارور شود.
عکس آفات درخت پسته              
دسته بندی آفات و بیماریهای پسته
آفات درجه اول پسته
آفاتی که هر سال در باغ پسته دیده می‌شود و به دلیل وارد شدن ضررات زیاد مبارزه با آنها ضروری است
آفات درجه دوم پسته
اصولا جمعیت این نوع افت پایینتر از شاخص ضرر اقتصادی است ولی در برخی مناطق و در برخی از سالها به حالت طغیان و خسارت زا درآمده و مبارزه با آنها لازم و ضروری است
آفات درجه سوم پسته
که جمعیت این آفت در باغ پسته کم می باشد و به تدریج جمعیت آنها به بیشتر از درجه ی ضرر اقتصادی میرسد
 مهمترین آفات پسته در ایران
پسیل پسته اصلی ترین آفت از دسته بندی آفات درجه اول پسته ایران است . این آفت ضررات زیادی به محصولات وارد می کند و در اواخر خرداد تا اواسط مرداد بدترین زمان برای گیاه پسته در ارتباط با این آفت است. اگر جمعیت آفت در این دوره زمانی زیاد شود ضرر سنگینی به محصول و گیاه و کشاورز وارد می کند.
حشره پسیل پسته از اواخر زمستان در باغات و مزارع پسته پیدا می‌شود و با شروع فصل بهار همزمان با شروع رشد درختان پسته تا اواخر پاییز فعال می شود. برخلاف تغییرات دما از بهار تا پاییز که برگ‌ روی درخت قراردارد این آفت به زاد ولد و رشد و نمو ادامه می دهد پسیل پسته دشمنان طبیعی زیادی دارد . نوعی زنبور به نام پسیلا فاگوس اصلی ترین دشمن این حشره محسوب می شود
کفشدوزک یکی دیگر از دشمنان پسیل پسته است. این کفشدوزک اصلی ترین گونه پسیل خوار در باغ و مزارع پسته است
به کمک این دو روش میتوان با این آفت مبارزه کرد:
  1. مبارزه با دشمنان طبیعی
  2. مبارزه با مواد شیمیایی
  3. تقویت درختان پسته
از دیگر آفات پسته پروانه چوب خوار پسته یکی از آفت های درجه یک پسته به حساب میاید. این آفت در بیشتر مناطق ایران پیدا می شود. ضررات این آفت به دو روش روی درختان اثر میگذارد. در ابتدا به خوشه و میوه و بعد سبب ضعیف شدن شاخه ها می شود.
مبارزه با آفات درخت پسته
تقویت درختان پسته نقش بسیار مهمی را در کنترل انواع آفات ایفا می کند معمولا برای تقویت آنها از کود هایی نظیر کود سولفات پتاسیم ، اوره ، کودهای فسفاته استفاده می شود هر چند برای کنترل این آفت از راه های شیمیایی و سموم آفت کش استفاده می‌شود و از حشره کش لاروین برای رفع آن توصیه می‌شود. استفاده از حشره کش لاروین برای کنترل پروانه چوب خوار سبب زیاد شدن پسیل آینده می شود. پس حشره کش کمتر توصیه می‌شود.
پروانه چوب خوار در فصل زمستان زیر بوته های وحشی مانند درمنه، قیچ و … زمستان گذرانی می کند. و از اواسط بهار روی میزبانهای وحشی تخم گذاری و تغذیه میکنند. اواخر خرداد به سمت باغات پسته حمله میکنند و از میوه های پسته استفاده می کنند.
منبع :
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.